Wednesday 16 September 2015

PERNAH TAK MEMANCING DI TAMAN WARISAN PERTANIAN, PUTRAJAYA  ?

PERNAH TAK MEMANCING DI TAMAN WARISAN PERTANIAN, PUTRAJAYA  ?

tak berhenti menaikan ikan Jelawat, ikan Baung, ikan Talapia Merah, ikan Talapia Hitam, ikan Lampam, malah jangan cemburu okeh, saya berjaya menaikan IKAN FLOWERHORN !

Pasti ramai tak tahu bahawa disebalik pohon-pohon yang hijau di Taman Warisan Pertanian Putrajaya, ada 2 buah kolam ikan  yang sangat superb. Saya difahamkan bukan sahaja ikan yang seperti saya sebutkan tadi ada, malah terdapat juga ikan lain seperti ikan Pacu, ikan Keli, ikan  dan banyak lagi.

Saya memancing santai-santai sahaja menggunakan pole pancing biasa. Anda boleh cuba mengunakan palet, dedak, cengkerik, cacing atau apa sahaja. Hari ni saya guna palet biasa sahaja. Percayalah ikan disini tak memilih langsung  ! Rasakan karen tarikan pelbagai jenis ikan ini bertalu-talu dan membuatkan anda teruja tak henti.

Saya cadangkan alangkah bagusnya jika tempat ini menjadi tempat santai dan riadah keluarga. Suasana tenang, hijau dan cantik. Memang elok sangat untuk berpiknik bersama anak-anak. Bawa tikar, bawa bakul isi makanan, bawa joran atau pole biasa..hah..ngam sangat dah.

Disamping memancing, anda juga boleh bawa anak anda bersiar-siar di sekeliling taman atau dusun ini dan mengenali pelbagai jenis tanaman serta pertanian yang ada disini. Jangan bimbangkan fasiliti, di sini memang lengkap kedai makan yang banyak, tandas yang bersih dan banyak lagi.

TERINGIN NAK MERASAI TARIKAN IKAN-IKAN INI ?

ada berita gembira saya nak share. jom join untuk pertama kalinya, pihak pengurusan Taman Warisan Pertanian Putrajaya akan mengadakan pertandingan memancing di kolam ini secara tradisional menggunakan buluh ! Menarik bukan? Hadiah melebihi RM3000... Perghhhh... pakai buluh je tu..maklumat seperti berikut;

PERTANDINGAN MEMANCING

Konsep  : tradisional menggunakan buluh
Tarikh  : 10 Oktober 2015
Hari :  Sabtu
Masa  : 7.30 pagi (pendaftaran)
Yuran  : RM30
Penyertaan  : terbuka kepada semua jantina dan usia, penyertaan berkeluarga dialu-alukan.

No comments:

Post a Comment