Tuesday 9 February 2016

PENGALAMAN SAYA HANDLE MASALAH KUCING TETEK BENGKAK.

PENGALAMAN SAYA HANDLE MASALAH KUCING TETEK BENGKAK.

semalam masa nak bagi Potato makan, saya terkejut tengok tetek dia melayut teruk dan keras. saya belek badan dia dan sangat terkejut. separuh badan dia, kira-kira 4 tetek dia yang bahagian bawah tu dah membengkak teruk dan keras sangat. sampai boleh nampak urat dia. (saya tak sempat nak amik gambar masa mula mula tengok tetek dia bengkak, ada gambar masa dia dah dituam dan tetek dia dan lembut sikit je)

masa tu saya terus angkat dia. nangis la macam biasa. saya ni kan kememeh..sikit-sikit nak nangis. saya nangis sebab rasa geram kenapa tak peka ngan perubahan potato ni sampai tetek dia bengkak teruk. saya teringat member ada kematian kucing sebab tetek bengkak dan jadi breast cancer. gile tak cuak.

untuk pengetahuan, potato ni baru beranak. lepas anak dia dah pandai jalan je, dia ni malas nak menyusukan anak. kerja dia merayap keliling rumah. naik tangga turun tangga. pegi dapur, di tengok tv. tu je kerja nya. so anak-anak dia pun dah pandai cari mak angkat, siti nurmiyu la tolong susukan anak dia.

cuma 2 hari je dia tak susukan anak, tetek dia jadi bengkak,  keras, besar macam tu..siapa tak panik uolssss...

action saya bila menghadapi keadaan ini;
1. saya mengelabah
2. saya amik anak-anak dia,  paksa anak dia minum susu..tapi anak dia tanak.. (jgn ikut cara yang ini, ini sebab panik)
3. saya panik. saya nangis.
4. saya masuk kan potato dan anak dia dalam cage.
5. saya whatsapp & mengadu kat achik cakap nak bawa potato gi klinik.
6. saya buka browser internet, saya search pasal tetek kucing bengkak dan cara kendalikan.
7. sementara tunggu achik balik kerja nak gi klinik, saya tuam tetek potato.
8. saya amik baju cotton lama dalam gobok. saya ikat hujung dia dan buh beras dalam baju tu. saya ikat hujung satu lagi baju tu. so ala-ala bantal la jadinya..
9. saya masukkan baju berisi beras tu dalam microwave dan panaskan.
10. lepas tu saya bagi kat potato, saya tuam. agak malas je, saya letak je kat dalam cage. saya pesan kat potato suh letak tetek kat kain beras tu kasi tuam supaya susu cair balik.
11. best thing nye ialah sebab potato dengar kata dan nampak sangat dia nak sembuh.
12. achik balik, sebelum nak gi klinik, saya check lagi.. tetek dia dan kecik sikit dan lembut.
13. tapi saya bawa je ke klinik sebab tanak memandai mandai.
14. kat klinik doktor bagi ubat susut bengkak..ini inject la..dan doktor bagi ubat utk makan esoknya. kos rawatan cuma rm48 je.
15. doktor pesan kena jaga permakanan potato. bagi makan sikit je.. 1 sudu pagi, 1 sudu malam.. sebab kalau banyak makan, banyak lagi susu dihasilkan.
16. balik saya masuk balik dia dalam cagr, catu makanan dia, tuam.
17. HARI NI..... belum sempat nak bagi potato makan ubat yang dibekalkan, tengok tetek dia semua dah kecut dan macam biasa.  dan.... potato dah sambung susukan anak anaknya..
18. yeayy alhamdulillah.

6 comments:

  1. Cara ngobatinnya gimana ya?

    ReplyDelete
  2. Sama mcm kucing saya molly tgh alami skrg tetek semua 6 yg teruk mengelayut hanya 2 dia dok bising je klau ank dia nyusu tgok melecet juga kesian dia saya nk juga cuba tuam esok dgn ais atau air suam risau dia demam tp nk ajar ank dia minum susu kmbg sementara anknya blom cukup sebulan x reti saya buntu

    ReplyDelete
  3. Tq bg tips,tetek kucing sy dh bengkak teruk ni,dah 2hr anak2 dia hilang😭 puas mencari tapi Tak jumpa jugak😭

    ReplyDelete
  4. kucing saya baru malam tadi lahirkan anak..rapu semua mati😢😢sy risau puting dia bengkak..xcek lagi pagi tadi sebab pergi kerja..kalau beli ubat je dekat klinik boleh kan

    ReplyDelete
  5. Allah terima kasih banyak2 atas tips, saya tengah panik juga nie, anak saya wicik bengkak susu 2, anak2 dia malas menyusu keje main je budak 2 nie

    ReplyDelete